Jegors Jerohomovič asks: Who is a troll and who is a human? What you hear at the Rosendal Chamber Music Festival you will not hear anywhere else. Pianist Leif Ove Andsnes gathers friends in western Norway and creates miracles together.
… In the hall of the local museum of local history- the Stone park, Bela Bartok (his playful, witty violin duets rooted in folk traditions were played by Florian Donderer and members of the Agate Quartet -Adrian Zirkovik and Tomás Dekāns) and composer and vocalist Ruth Wilhelmine Meyer engaged in a mutually beneficial dialogue, joined by folk music performer violinist Alexander Aga Røynstrand. Meyer’s vocal compositions graced several concerts of the festival -she performed with the Norwegian Soloists Choir and in a duet with Leif Ove Andsnes.
She experiments with the possibilities of the voice. She studied classical voice at the Edvard Grieg Academy in Oslo and at the Mozarteum University in Salzburg and has worked extensively with the German conductor Helmut Rilling (her voice type is alto). In her youth, Ruth Wilhelmine Meyer was inspired by extraordinary vocalists such as Sainho Namcilak, Diamanda Galas, Ursula Dudziak and Meredith Monk. “They are important to me because they have broken down the boundaries so that we can all have a bigger and freer space of expression where we can experiment on our own. These musicians have pushed the boundaries -classical, traditional and psychological -in a profound way. I am happy to be performing with Ursula Dudziak in Lodz on 4 October.”
“I grew up in the mountains with Norwegian folk music -it’s my language. I listened to singers and violinists and was inspired. Norwegian folk music is very much based on solo performance, both instrumentalists and vocalists. I don’t call myself a folk musician, but this genre has certainly impressed me with its depth and individuality,” she concludes.”
She has an incredible range and uses her vocals in unconventional ways -from hushed whispers to throat singing. Improvisation is an important part of her creative universe,” Ruth Wilhelmine Meyer is described by Leif Ove Andsnes. At the festival they performed a duet in a medieval church -the programme also included opuses by György Ligeti and ErnőDohnányi. Meyer presented her own composition inspired by Henrik Ibsen’s Peer Gynt and also partly by Edvard Grieg. In her work, she keeps Ibsen’s dramaturgy and asks the question: who is the troll and who is the man? “It’s a story about greed and humanity at the same time.
Has Ibsen’s text ever been more relevant than it is today?” Meyer says of her opus. Her approach is highly theatrical, her vocal effects spectacular. She roars and belts out the sounds of the earth, tree roots, birds, snakes and trolls.
————————————
Hvem er et troll og hvem er et menneske? Det du hører på Rosendal Kammermusikkfestival får du ikke høre noe annet sted. Pianist Leif Ove Andsnes samler venner på Vestlandet og skaper mirakler
……I salen til det lokale lokalhistoriske museet, Bela Bartok (hans lekne, vittige fiolinduetter forankret i folketradisjoner ble spilt av Florian Donderer og medlemmer av Agate-kvartetten -Adrian Zirkovik og Tomás Dekāns) og komponist og vokalist Ruth Wilhelmine Meyer engasjerte seg i en gjensidig fordelaktig dialog, sammen med hardingfelsespilleren Alexander Aga Røynstrand. Meyers vokale komposisjoner prydet flere konserter av festivalen – hun opptrådte med Det Norske Solistkor og i duett med Leif Ove Andsnes.
Hun eksperimenterer med stemmens muligheter. Hun studerte klassisk stemme ved Edvard Grieg-akademiet i Oslo og ved Mozarteum-universitetet i Salzburg, og har jobbet mye med den tyske dirigenten Helmut Rilling (stemmetypen hennes er alt). I sin ungdom ble Ruth Wilhelmine Meyer inspirert av ekstraordinære vokalister som Sainho Namcilak, Diamanda Galas, Ursula Dudziak og Meredith Monk. “De er viktige for meg fordi de har brutt ned grensene slik at vi alle kan få et større og friere uttrykksrom hvor vi kan eksperimentere på egenhånd. Disse musikerne har flyttet grensene – klassisk, tradisjonelt og psykologisk – på en dyptgående måte. Jeg er glad for å opptre med Ursula Dudziak i Lodz 4. oktober.»
«Jeg vokste opp i fjellet med Norwe. Norsk folkemusikk -det er mitt språk. Jeg hørte på sangere og fiolinister og ble inspirert. Norsk folkemusikk er i stor grad basert på soloprestasjoner, både instrumentalister og vokalister. Jeg kaller meg ikke en folkemusiker, men denne sjangeren har absolutt imponert meg med sin dybde og individualitet, avslutter hun.
Hun har en utrolig rekkevidde og bruker vokalen på ukonvensjonelle måter – fra stille hvisking til strupesang. Improvisasjon er en viktig del av hennes kreative univers,” beskrives Ruth Wilhelmine Meyer av Leif Ove Andsnes. På festivalen fremførte de en duett i en middelalderkirke – programmet inneholdt også opus av György Ligeti og ErnőDohnányi. Meyer presenterte sin egen komposisjon inspirert av Henrik Ibsens Peer Gynt og også til dels av Edvard Grieg.
I sitt arbeid beholder hun Ibsens dramaturgi og stiller spørsmålet: hvem er trollet og hvem er mennesket i denne scenen? «Det er en historie om grådighet og menneskelighet på samme tid. Har Ibsens tekst noen gang vært mer relevant enn i dag?» sier Meyer om opuset sitt. Hennes tilnærming er svært teatralsk, vokaleffektene hennes spektakulære. Hun brøler og spenner ut lyden av jorden, trerøtter, fugler, slanger og troll.