Ruth Wilhelmine Meyer – vokalkunstnar/ komponist og kunstnerisk ansvarleg for Haugebonden
Balladen om Haugebonden traff meg fyrste gong eg høyrde Agnes Buen Garnås synge den. Då Telemarkfestivalen spurte meg om å skape årets tingingsverk, visste eg at eg ville krinse rundt nettopp denne balladen som både er klar og gåtefull på same tid. Mellomrommet mellom den heilt konkrete forteljinga og det usagte utgjer sjølve svevet i visa. Det er uttrykt gjennom den spesielle koplinga mellom bonden på garden og bonden i haugen. Korleis dei er to og likevel eitt. Kven er bonden? Kven er haugebonden? Kva er det som møtest og går i dialog? Er det vår eigen bevisstheit og underbevisstheit? Er det notid og fortid? Er det mennesket og naturen? Det vi ser og det vi ikkje ser?
Det visa derimot klart uttrykker, er ein innkapsla konflikt som kjem til overflata av bondens sveinar. Forsoninga skjer gjennom å grave fram alt det usagte og gjennom å lytte på kvarandre. I så og seie alle kjende versjonar av visa finn vi ordet LYTTE- LYE- LYES:
….Så lyer han på, bonden ….Me lya no på bonden …Dei lya på den bonden ….Det lyes uppå bonor (bein) ….
Og visa lovar rike gåver om du lyttar til og går i dialog med den andre/ det andre.
Gjennom musikken, lyset og dansen vil vi i dette verket la verda til bonden og verda til haugebonden møtast, stå side om side, men også spegle kvarandre og påverke kvarandre og gå i dialog. Alt melodisk materiale har opphav i tradisjonsstoff frå Telemark og blir framført i originalform, i bearbeidd form, og sett saman med klangbaserte element. Men kva er gammalt? Kva er nytt? Kva for eit uttrykk høyrer til fortid? Kva for eit uttrykk høyrer til notid? Er det fortid eller levande notid når Per Anders spelar ein slått? Er det fortid eller notid når Agnes syng? I kunsten blir tid og rom oppheva og får meining hos den som til ei kvar tid lyttar.
Verket er tileigna Agnes Buen Garnås. Utan henne hadde mykje middelalderballadestoff vore gløymd. Ho er ein av dei mest sentrale formidlarane av folkemusikk med eit utal av kurs og seminar både for vaksne og born gjennom ein kvinnealder og ho er og har vore til stor inspirasjon for meg personleg. Eg har hatt gleda av å samarbeide tett med henne i FUGL 2001-2009 og LJOD 2005-2007 (med Marilyn Mazur og Helen Davies Mikkelborg/ Birgit Løkke Larsen).
Årets tingingsverk er utvikla saman med Espen Leite, Tuva Syvertsen, Per Anders Buen Garnås, Silje Onstad Hålien og Kyrre Heldal Karlsen, som utifrå kvar sin kunstnariske ståstad har bidratt til denne framføringa. Det er også ei stor glede å samarbeide med unge utøvarar frå folkemusikk fordjuping i Telemark.
Dei ulike satsane er:
- FYRISPEL
- INNFERD
- SAMAN
- URO
- KIVING
- LOVNADER
- SAMAN IGJEN