April 21, 2024

One Voices album reviews

Fabelaktig musikk – slik har du neppe hørt menneskets stemme før.

Magnus Andersson / Klassekampen

A capella vokalmirakel. Fantasyvokalisasjon.

Bad Alchemy – Germany

Nestan alla røster gick till Ruth Wilhelmine Meyer Ruth Wilhelmine Meyer är bättre än en röstmaskin. Albumet ”One voices” skulle kunna vara elektroakustisk musik om det inte vore för kroppsligheten som datorer har så svårt att få till. Landskapet är urtida eller post-apokalyptiskt, men livet som levs är snarast utopiskt.

5 av 5 Tobias Lund – Sydsvenskan/ Sverige

Meyer sounds like a modern-day shaman who casts healing and harmonious spells on attentive listeners and asks them to expand their consciousness to the vulnerability of our natural environments, the physical and mental ones. A most beautiful and moving work.

Eyal Hareuveni- Salt peanuts Israel/ Norge

Gjennom dette albumet inviterer Ruth oss til å utforske de forskjellige fasettene ved den menneskelige tilstanden. Hennes komposisjoner fengsler fantasien og vekker dype følelser, alt fra glede til melankoli, fra undring til ettertanke. Hvert stykke er en meditasjon over tilværelsen, over livets og dødens mysterier, over båndene som forener oss som mennesker. Ved å harmonisk blande lydene av stemmen sin, skaper Meyer et ekte musikalsk mesterverk som overskrider kulturelle og språklige grenser.

Solenopole / Frankrike

Det er vanskelig å tro at et menneskelig stemmeapparat kan produsere slike lyder.

5 av 5 Ed Bendorf/ Tyskland

Ruth Wilhelmine Meyer tar oss med på en spennende og unik reise, kun med sin egen stemme. Og det utrolige er: Ingenting av det vi hører er blitt elektronisk manipulert, loopet eller noe sånt. Nei, og det er det som er fascinerende: alt er analogt og i sanntid. Et forlokkende album av en sanger som også kan beskrives som en sjaman. Kort og godt fantastisk!

Radiohörer/ Tyskland

Sykt bra musikk, en collage av hennes umanipulerte stemmespor som til sammen danner livets vev- eller fem lydskulpturer om du vil. Menneskets uforfalskede evne til å gå på egenhånd skape egne verdener med lyd er noe hun absolutt er i besittelse av…. Prøv Meyers album og skap dine egne indre skulpturer.

Audun Vinger- Jazznytt/ Norge

En enestående produksjon som får deg til å lure på om stemmen har noen grenser. Opplev en uvirkelig verden skapt av en virkelig stemme på “One Voices”. One Voices har et poeng av mystikk, og skaper denne følelsen hos lytteren, som uten fordommer lar seg rive med av disse lydene.

Sonograma/ Spania

Nok en gang: det er vanskelig å forstå hva den mennsekelige stemmen kan produsere. Alt dette er skapt og framført av RWM på en mate som er både vakker og utfordrende.

5 av 5 Westzeit/ Tyskland

I tillegg til en mengde kritikker har albumet blitt spilt i radio i følgende land: Canada, USA, Tyskland, Italia, England, Norge og Frankrike. Albumet ble også kåret til Top 3 i det tyske tidsskriftet Jazz Podium.

Review by Magnus Andersson from Klassekampen / March 8, 2024

Stemmekunster

Fabelaktig musikk – slik har du neppe hørt menneskets stemme før.

Review by Susanne Müller from Jazzpodium / April 5, 2024

The album is an invitation to sharpen the senses and at the same time an exploration of deep, fundamental emotions. Finally, music that fits the description of life-changing

……”One Voices” was produced by the German composer, woodwind player and arranger Steffen Schorn. He created an almost intoxicating closeness to the voice, which contributes to the fact that it touches in a natural and immediate way…..

The album title may make you pause for a moment, but it promises what will soon be fulfilled: The many voices that we hear in the ten tracks have only one source.

Her name is Ruth Wilhelmine Meyer and she covers seven octaves and manages solo here without any technical intervention, as she assures us (“unprocessed voice in real time, without loops”). This is hard to believe, because Meyer fans out a range of moods and states that takes the listener’s – never her own -breath away without ever using words in her singing.

She is a controlled onomatopoeic painter of special grace, who primarily draws on nature, who hisses and clacks and indulges in noise and overtone singing, who constantly tenses and relaxes.

At no point does Meyer lapse into mere constancy, rather she presents a sensual coherence within each of her songs, whereby Norwegian folklore, often only existing in a gentle melodic design, is an important building block – Meyer was born in Norway. The booklet rightly speaks of sound sculptures, but the songs also resemble very peculiar places in which you immediately feel at home.

The quality of the recording contributes significantly to this. We don’t know the name of the sound engineer, but “One Voices” was produced by the German composer, woodwind player and arranger Steffen Schorn. He created an almost intoxicating closeness to the voice, which contributes to the fact that it touches in a natural and immediate way.

The album is an invitation to sharpen the senses and at the same time an exploration of deep, fundamental emotions. Finally, music that fits the description of life-changing.

Review by Tobias Lund from Sydsvenskan / March 19, 2024

Nästan alla röster gick till Ruth Wilhelmine Meyer

Snarkningar, klickljud, taggiga tungrots-r? Check. Ruth Wilhelmine Meyer är bättre än en röstmaskin.

Review by someone from Solenopole / March 22, 2024

I «One Voices» utfordrer Ruth Wilhelmine Meyer vokalmusikkens konvensjoner ved å skape et helt analogt og akustisk lydunivers

Uten å ty til looper eller effekter, skulpturerer hun rike og komplekse lydteksturer fra stemmen alene. Hver artikulasjon, hvert pust er nøye designet for å transportere lytteren inn i en oppslukende opplevelse hvor grensen mellom instrumentet og artisten forsvinner. Med bemerkelsesverdig teknisk presisjon og kunstnerisk intuisjon utforsker hun de uendelige mulighetene til den menneskelige stemmen, og transformerer hver tone til et autentisk uttrykk for rene følelser.

Gjennom dette albumet inviterer Ruth oss til å utforske de forskjellige fasettene ved den menneskelige tilstanden. Hennes komposisjoner fengsler fantasien og vekker dype følelser, alt fra glede til melankoli, fra undring til ettertanke. Hvert stykke er en meditasjon over tilværelsen, over livets og dødens mysterier, over båndene som forener oss som mennesker. Ved å harmonisk blande lydene av stemmen hennes, skaper Meyer et ekte musikalsk mesterverk som overskrider kulturelle og språklige grenser.

Ruth Wilhelmine Meyer er en norsk multivokalist og komponist, hvis verk utforsker den menneskelige stemmens mange dimensjoner. Musikken hennes, som spenner over et bredt spekter av sjangere og stilistiske uttrykk, får ros for sin følelsesmessige dybde og kunstneriske originalitet. Med «One Voices» beviser Meyer sin evne til å flytte grensene for samtidsvokalkunst.

“One Voices” er en fascinerende musikalsk og emosjonell opplevelse som inviterer lytteren til å fordype seg i selve essensen av den menneskelige stemmen. Gjennom innovative komposisjoner og mesterlige tolkninger skaper Meyer en lydverden der hver tone, hvert pust er en invitasjon til å utforske den kollektive bevissthetens uendelige rikdom. Enten du er lidenskapelig opptatt av vokalmusikk eller bare er nysgjerrig på å utforske nye soniske horisonter, er “One Voices” et absolutt must.

Review by Audun Vinger from Jazznytt / March 8, 2024

Prøv Meyers album og skap dine egne indre skulpturer

…I kveld er det også lanseringskonsert for vokalkunstner, komponist og høgskolelektor Ruth Wilhelmine Meyers nye verk og LP, med den strålende tittelen One Voices Simax Classics. Nesten like god tittel som hennes fascinerende album Klangbiotoper fra et par år siden.

Det fremføres i konserthuset i Vika i kveld, da med Nordic Voices med på laget. Den flotte LP-en er tilgjengelig for alle som kan finne denne typen plater fra og med i dag, eller via den hersens strømmingen. Sykt bra musikk i hvert fall, en collage av hennes umanipulerte stemmespor som til sammen danner en livets vev – eller fem lydskulpturer om du vil. There are no loops on this recording, bare pust, flarn og melodier – og ett og annet grynt….

.. Menneskets uforfalskede evne til å på egenhånd skape egne verdener med lyd er noe hun absolutt er i besittelse av. I vår stadig mer bedritne KI-verden er det viktig å hegne om den menneskelige forestillingsevnen. Prøv Meyers album og skap dine egne indre skulpturer.

Review by Maria Ivanova from Sonograma / March 14, 2024

Music is already noise, noise is already music, and on this new album released by the Norwegian label Simax, One Voices ('Una veus'), by the composer Ruth Wilhelmine Meyer, we are offered a sample of an uninterrupted succession of sounds that give it a great quality.

Ruth Wilhelmine Meyer sees herself as a storyteller who uses music to tell stories through sound. A composer committed to current music and reality.

The project is composed of a single piece consisting of five different sound environments or sound sculptures, each with a variable duration. The composition is anchored by the introductory piece, “Entrance” (‘Entrance’), and the final piece, “Aftermath” (‘Balance’). The structural inspiration of this work comes from The Tibetan Book of the Dead, where the transmission between clarity and the lack of clarity is central to each life stage.

Her language uses unprocessed voice, real-time sound creation and different sonic spaces with the aim of creating a symphony of voices, as well as a vocal orchestra. The black and white cover photograph is by Knut Bry.

The record, mixed and produced by Steffen Schorn in tight cooperation with Ruth Wilhelmine Meyer, is an example of vocal, tactile, real-time and mysterious sound composition and performance. Certainly, One Voices has a point of mystery, and creates this feeling in the listener, who lets himself be carried away by these sounds without prejudice.

Undoubtedly, One Voices is an impressing work due to its rich and sensitive narrative, which reaches directly to the ear.

Review by Ljubiša Tošić from DerStandard / August 19, 2024

What expressive colours can be modelled with the voice?

Was man alles mittels Stimme an Ausdrucksfarben modellieren kann? Die Norwegerin Ruth Wilhelmine Meyer zeigt es auf subtile Weise. Auf One Voices (Simax) führt die Poetin des Sologesangs in emotionale Tiefenschichten. Mittels Fantasiesprache, perkussiver Ansätze und meditativem Melos gestaltet sie eine auratische Seelenmusik von hoher Dichte. Man kann es eine Oper ohne Worte nennen, inspiriert vom tibetischen Totenbuch. Stile zwischen Klassik, Avantgarde und Folklore sind nie Selbstzweck. Sie sind authentischer Ausdruck, angesiedelt im Zwischenreich von Traum und Wirklichkeit.

———————–

…What expressive colours can be modelled with the voice? Norwegian Ruth Wilhelmine Meyer demonstrates this in a subtle way. The poet of solo singing leads us into emotional layers of depth On One Voices (Simax). Using imaginative language, percussive approaches and meditative melodies, she creates a highly dense, auratic soul music. You could call it an opera without words. The form is inspired by the Tibetan Book of the Dead. Styles between classical, avant-garde and folklore are never an end in themselves. They are authentic expression, located in the intermediate realm between dream and reality….